Inspirerende en informatieve bijeenkomst over onafhankelijke cliëntondersteuning
Op maandag 18 november hadden we een inspirerende en informatieve bijeenkomst over onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Raadsleden, Wmo- en sociaal adviesraden uit de Friese gemeenten waren uitgenodigd om over OCO bijgepraat te worden en ideeën met elkaar uit te wisselen. Vanuit MEE hebben wij ze bijgepraat over de huidige stand van zaken en de uitdagingen rond de OCO.
Ook kwamen 4 ervaringsdeskundigen van LFB uit Leeuwarden vertellen over de opdracht, die ze voor MEE Friesland hadden uitgevoerd: 'hoe zicht-/vindbaar is onafhankelijke cliëntondersteuning op de sites van de 18 Friese gemeenten?'. De uitkomst? Op 7 van de 18 sites was het niet of niet goed te vinden.
Tot slot is, aan de hand van een aantal cases uit de dagelijkse praktijk van de OCO'ers van MEE, met elkaar van gedachten gewisseld. Bij één tafel werden twee vragen gesteld en kwamen de volgende aanbevelingen naar voren:
Aanbeveling:
(O)CO bij professionals beter bekend maken om door te kunnen verwijzen o.a.:
• werk & inkomen
• huisarts
• welzijnsinstelling
• zorgaanbieders
• consultatiebureau
Meer aandacht voor bekendheid en vindbaarheid (O)CO voor cliënten en hun naasten:
• taalgebruik aanpassen en op maat maken voor specifieke doelgroepen o.a. laaggeletterden, statushouders, LVB;
• communicatiekanalen aanpassen bv. huis-aan-huisbladen 1 x per maand op de gemeentepagina en plaatselijke radio zodat er een groter bereik is voor alle mensen;
• folders bij brieven en websites van gemeente updaten;
• gebiedsteam meer outreachend laten werken, zo nodig OCO inschakelen
2. Hoe kunnen we meer voorkomen dat inwoners vastlopen in het systeem, richtlijnen die elkaar tegenspreken (het belastingdienst-effect voorkomen) en inwoners daar de dupe van worden?
Aanbeveling:
Meer maatwerk
• meer maatwerk mogelijk maken wanneer de professional en cliënt aangeven dat het noodzakelijk is, regels die elkaar uitsluiten oplossen
• omgekeerde toets meer durven toepassen (systeemwereld versus leefwereld van de cliënt)
• Signaleer structurele problemen om het stelsel/systeem van de gemeente te verbeteren
• open bijvoorbeeld een “signaleringsloket” of
• zet (bij complexe vragen waarbij meerdere afdelingen van de gemeente betrokken zijn en er geen oplossing gevonden kan worden) alle betrokken (beleids)medewerkers én de cliënt en cliëntondersteuning (eventueel OCO) om tafel en verlaat de kamer niet voordat een oplossing mét elkaar bedacht is.
Wat de aanwezigen van deze avond meenemen: "Waar ik eerst dacht dat een OCO'er vooral hulpverlener is, weet ik nu dat een OCO'er meer kortdurende ondersteuning geeft." En "ik ben onder de indruk van het werk van de OCO'er en merk dat ze heel erg nodig zijn."
Wilt u ook worden bijgepraat over OCO? Neem dan vooral contact met ons op:
Mail: aanmeldpunt@meefriesland.nl
Bel: 058 - 2 844 944
< Terug naar Nieuwsoverzicht